Uncategorized

De Vespa

Beoordeling deze pagina

Eigenlijk heeft elke grote Italiaanse stad wel last van een ‘wespenplaag’. In dit geval bedoelen we geen zoemende insecten, maar we bedoelen de zoemende scooters. In 2016 was het zeventig jaar geleden dat de eerste echte Vespa, wesp in het Italiaans, werd geproduceerd door ex-vliegtuigbouwer Enrico Piaggio.

 

Zijn eerste prototype uit 1944 werd vanwege zijn vorm Paperino, eendje, genoemd. Echter was Piaggio niet blij met het ontwerp en riep daarom de hulp in van luchtvaartingenieur Corradino D’Ascanio. Hij deed enkele aanpassingen waarna het eerste ontwerp werd getoond aan Piaggio. In het Italiaans brulde hij: ‘sembra una vespa!’ Wat betekent: ‘het lijkt wel een wesp!’

 

Italië mocht na de samenwerking met de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog niet meer zo veel vliegtuigen bouwen als voorheen. Om deze reden besloot Piaggio zijn heil te zoeken in het maken van een transportmiddel voor de grote massa. Piaggo vroeg in 1946 patent aan voor de scooter die sindsdien door het leven gaat als de Vespa. Het eerste model werd aan het grote publiek geproduceerd op een golfclub in Rome. De standaardversie ging voor 55 duizend lire in de verkoop. Wanneer je dat omrekent komt het neer op tegenwoordig zo’n 28 euro. Italianen die het iets breder hadden konden een deluxe versie kopen voor 66 duizend lire, ongeveer 34 euro.

 

Innovatie

 

In de loop van de jaren werd het design om de paar jaar veranderd en verbeterd. De tweede serie Vespa’s kwam een jaar na de eerste versie uit en had al een aantal grote ontwikkelingen doorgemaakt. Elke scooter had nu ook een reservewiel. De wegen in Italië waren na de oorlog namelijk zo slecht dat je makkelijk een lekke band kon krijgen. Ook kwam er een nieuwe en verbeterde koplamp en werden alle scooters metaalzilverkleurig gespoten. Dit als herinnering aan de vliegtuigen die Piaggio eerder in zijn leven bouwde.

 

Tien jaar na de introductie van het de eerste Vespa, werd alweer de miljoenste scooter van het merk verkocht. Hiernaast werd ook de nieuwe Vespa 150 geïntroduceerd. Deze nieuwe Vespa presteerde beter en had een kenmerkende koplamp die ver boven de handvatten uitstak. Het model was beschikbaar als 125cc, 150cc en 150cc Gran Sport.

 

Er werden over de jaren steeds meer nieuwe modellen geïntroduceerd aan het grote publiek. In 1967 leerde men de Vespa 125 Primavera kennen. Deze scooter werd gekenmerkt door een langer chassis waardoor het makkelijker werd om een tweede passagier mee achterop te nemen.De performance, behendige behandeling en de krachtige motor maakten dit model een succes in de zestiger jaren. De Vespa was gericht op het jonge publiek, die konden hiermee snel en makkelijk het verkeer in de drukke stad ontwijken. De Primavera is vandaag de dag nog steeds een van de populairste Vespa-modellen.

 

Speciale versies

 

De scooter kent natuurlijk een hele lange geschiedenis. In deze geschiedenis kwam Piaggo constant weer met nieuwe variaties op de oude Vespa. Er werden verschillende sportmodellen geïntroduceerd, oude modellen werden venieuwd en er kwamen diverse speciale versies van de scooter.

 

In 1956 kwam daar in opdracht van het Franse Ministerie van Defensie een speciale militaire Vespa die veel weghad van een tank op twee wielen. Dit kwam vooral het vooruitstekende geweer dat langs het stuur liep.

 

In het jaar 1967 kwam er een futuristisch model dat werd gebruikt in de film Dick Smart 2.007. Deze Vespa kon je ter land, ter zee en in de lucht gebruiken. Het model was helaas niet verkrijgbaar voor het grote publiek.

 

Drie jaar later werd in Frankrijk de Vespa 50 voorzien van trappers aan de zijkant. Alle tweewielige voertuigen moesten wettelijk voorzien zijn van trappers, dit gold dus ook voor scooters. Het zag er natuurlijk raar uit, maar het trok wel veel bekijks en daardoor is dit model nog steeds een collectors item.

 

In 2015 kwam Piaggio met een speciale versie van de Vespa 946. Dit ter ere van het veertigjarig bestaan van modemerk Emporio Armani. In samenwerking met Armani kwam een unieke 125 cc 946 Armani-versie op de markt. Het is een elegantie, stijlvolle en ook prijzige scooter. De standaardversie wordt vanaf 11.200 euro verkocht.

 

Comments are closed.