Er komen heel veel stijlvolle automerken uit ons favoriete land aan de Middellandse Zee. Italianen zien auto’s als een emotioneel onderwerp, en dat zie je ook zeker terug in de prachtige ontwerpen van Italiaanse automerken. Aan de schitterende ontwerpen van bijvoorbeeld Lamborghini, Ferrari en Maserati hangt natuurlijk wel een aardig prijskaartje.
Gelukkig zijn er voor de minder vermogende consumenten ook de goedkopere merken zoals bijvoorbeeld Fiets, Alfa en Lancia. Hoewel deze auto’s betaalbaarder zijn dan hun sportieve Italiaanse broers worden ze vaak alsnog gekenmerkt door een mooi ontwerp. Binnen deze modellen is er ook een duidelijke verdeling. Fiat wordt neergezet al het grote massamerk, Lancia is een luxemerk en Alfa richt zich vooral op het sportieve segment.
Als je een sportieve, mooie auto wil rijden kom je toch vaak bij een Italiaanse auto uit. In het verleden werden er wel eens vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van Italiaanse auto’s, maar dat is de laatste jaren sterk veranderd.
Verbondenheid tussen de merken
Vanuit de geschiedenis zijn Italiaanse merken met elkaar verbonden. Ferrari werkte ooit bij Alfa ROmeo en ook de andere merken kennen een sterke verbondenheid. De auto-industrie in Italië bracht al een aantal echte klassiekers zoals de Fiat 500, de Alfa Romeo Spider, Fiat Panda en de Ferrari Testarossa. Italiaanse automerken blijven wat betreft het design prachtig en de Italiaanse merken kennen ook vele liefhebbers.
Aan het einde van de jaren negentig kenden veel van de Italiaanse merken problemen. Gelukkig leek er vanaf 2000 een ommekeer gaande. Fiat kocht na de kredietcrisis bijvoorbeeld het merk Chrysler en was hierna ook nog even in de race om Opel over te nemen. Het bedrijf omvat niet enkel het merk Fiat, ook de merken Abarth, Alfa Romeo, Lancia en Maserati vallen onder Fiat.
Veel van ons hebben een romantisch gevoel bij Italiaanse auto’s. Vroeger hadden de auto’s regelmatig wat in te leveren op het gebied van degelijkheid en betrouwbaarheid. Gelukkig is dit door de recente internationale ontwikkelingen sterk veranderd. De nieuwe Fiat Bravo is bijvoorbeeld kwalitatief even sterk als de Volkswagen Golf en de Audi A4.
Recentelijk heeft Fiat zich gemanifesteerd als het automerk in Europa met de minste uitstoot. Hiermee houden de ambities echter niet op.. Fiets is vastberaden om de gemiddelde uitstoot van de auto’s onder de 130 gr/km, de EU-richtlijn voor de periode van 2012-2015 en ver onder het gemiddelde van de volledige auto-industrie.