Uncategorized

De Geschiedenis van Ferrari

Beoordeling deze pagina

Wanneer iemand je vraagt wat Italiaanse dingen op te noemen kom je al snel uit bij pizza, pasta, Rome en het legendarische automerk Ferrari. Het merk dat wordt gekenmerkt door het gele embleem met daarin het zwarte steigerende paard spreekt nog steeds tot bijna iedereen zijn of haar verbeelding.

 

Enzo Ferrari

 

Enzo Anselmo Ferrari werd op 18 februari 1898 geboren in Modena, Italië. Enzo kreeg al op erg jonge leeftijd het racevirus te pakken na een bezoek aan een autorace in Bologna met zijn vader in 1908. In de jaren ‘10 en ‘20 van de vorige eeuw bleek als snel dat Enzo geen onverdienstelijke coureur was. Zijn prestaties vielen ook Alfa Romeo op en in 1920 mocht hij dan ook toetreden tot het raceteam van het merk, Alfa Corso, waar hij hoofd van de raceafdeling werd. Daarnaast ging hij vanaf 1923 zelf racen tot de geboorte van zijn zoon Alfredino (DIno) Ferrari in 1932.

 

Van Alfa Corso naar Scuderia Ferrari

 

Enzo begon zich tijdens zijn werkzaamheden bij Alfa Romeo steeds meer te richten op het technische vlak van de racerij en het leiden van een raceteam. In 1929 startte Enzo dan ook zijn eigen raceteam op als zusterteam van Alfa Corso. Enzo zijn renstal kreeg de naam Scuderia Ferrari. In 1933 werd de gehele racetak van Alfa Romeo ondergebracht bij Scuderia Ferrari en begon Ferrari de Alfa’s zelf met succes te produceren. Alfa Romeo had besloten te stoppen met het raceteam Alfa Corso vanwege de dominantie van Mercedes en Auto Union in de jaren ‘30.

 

Toen Enzo in 1939 een zakelijk conflict kreeg met Alfa directeur Ugo Gobbato, wilde Enzo volledig zelfstandig en dus los van Alfa Romeo verder. Enzo vertrok echter onder de voorwaarde dat hij voor vier jaar de naam Ferrari niet mocht verbinden aan zijn renstal of racewagens. Enzo koos hierdoor voor de naam Auto Avio Constuzioni 815. Enzo verhuisde tijdens de tweede wereldoorlog zijn fabriek van Modena naar Maranello, dit ligt ongeveer twintig kilometer van Modena. De productie voor de racerij kwam hierdoor volledig stil te liggen. Na de oorlog kon Enzo eindelijk de eerste Ferrari die zijn naam droeg fabriceren: de Ferrari 125 S uit 1947.

 

Succes in de racerij

 

De scuderia zou al snel successen gaan boeken in de racerij. In 1949 wist Ferrari met zijn coureurs te winnen in beroemde races als de 24 uur van Le Mans en de Mille Miglia. In het jaar 1950 werd de Formule 1 opgericht, de hoogste klasse van de autosport. Ferrari zou zijn eerste zege behalen in deze klasse in 1951. Het jaar daarna won Alberto Ascari in de Ferrari het eerste wereldkampioenschap Formule 1. Ferrari is vandaag de dag het enige team dat vanaf het begin van de Formule 1 in alle races aanwezig was. Ook is Ferrari het meest succesvolle team in de Formule 1. Ook in andere raceklassen is Ferrari altijd heel succesvol geweest.

 

Ferrari en de productieauto’s

 

In 1949 werd al de eerste productie Ferrari geproduceerd: de Ferrari 166 Inter. Ondanks dat de eerste productieauto’s vooral bedoeld waren om de racetak van Scuderia te financieren, hechtte Enzo wel ontzettend veel waarde aan de uitstraling en stijl van de auto’s. Straat Ferrari’s werden in de loop van de jaren ook steeds gewilder.

 

In 1969 ging Ferrari in zee met Fiat om het merk te kunnen laten groeien. Fiat nam een belang van 50%. In de jaren ‘70 en ‘80 bleef het merk groeien en nog voor de dood van Enzo Ferrari op 14 augustus 1988 kreeg Fiat negentig procent van de aandelen van Ferrari in handen. De opvolger van Enzo Ferrari werd de topbestuurder van Fiat, Luca di Montezemolo.  Luca di Montezemolo is in 2014 vervangen door Sergio Marchionne. Onder leiding van Di Montezemolo heeft het merk Ferrari zich sterk ontwikkeld, maar altijd met een eerbetoon aan het verleden. Een Ferrari staat vandaag de dag nog altijd voor snelheid en luxe met Italiaanse passie.

 

Het steigerende paard en Modena geel

 

Er bestaan veel misverstanden rondom de geschiedenis van Frankrijk. Zo wordt nog wel eens gesuggereerd dat het steigerende paard door Enzo is gekozen als logo omdat dit een favoriet paard van hem zou zijn. Ook denken mensen dat de kleur rood de oorspronkelijke kleur van Ferrari is. Beiden zijn echter onjuist.

 

Enzo werd in 1923, nadat hij een goede race had gereden, door de hertog Enrico Baracca. Dit is de vader van de legendarische Francesco Baracca. Francesco was tijdens de eerste wereldoorlog en vloog gedurende de oorlog met een zwart steigerend paard op zijn vliegtuig. Dit symbool werd door de hertog aan Enzo Ferrari geschonken en Enzo zou deze als eerbetoon aan Francesco op zijn Ferrari’s zetten.

 

Om het embleem te maken creëerde Enzo een gele achtergrond, de officiële kleur van zijn geboorteplaats Modena. De Modena gele kleur werd daarmee ook de officiële Ferrari kleur. Men mocht aan het begin van de twintigste eeuw enkel racen in de kleuren van hun land, hierdoor werd de racekleur van Ferrari rossa corsa, dit betekent letterlijk racerood. De racekleur van Italië was namelijk rood. Vandaag de dag wordt de eerste exemplaar van een nieuwe Ferrari altijd gespoten in de Modena gele kleur en dus niet in rossa corsa.

 

 

Comments are closed.